Thursday, April 14, 2011

Oppsummering av en måneds kollektivtransport.

Nå nærmer det seg at månedskortet mitt er ferdig. Det har vært verdt det å prøve ut, men det har nok forsterket mange av fordommene jeg hadde før jeg gikk i gang.


Den største overaskelsen er nok hvor mye *stress* det er å ta kollektivtransport. Det er ulemper med selve turen, men det verste er alt stresset og problemene som oppstår rundt selve transporten. Må rekke toget. Mase på trege barn. Løpe til toget. Vente på forsinkinger.


Jeg mistenkte at jeg sparte tid på å kjøre bil, men jeg ante ikke at det var *så mye* tid å spare på å kjøre. Under optimale forhold er bilturen stasjon-til-stasjon bare litt raskere enn å ta toget. Men hvis jeg regner dør-til-dør og ikke-optimale forhold så er det mye mye raskere. Denne måneden hadde jeg spart i snitt over to timer hver dag på å kjøre bil.


Med bil får barna mere søvn og jeg får mere tid på jobb.


Fordeler med kollektivtransport.

- Miljøvennlig?

- Kan treffe familie og venner.

- Slipper å lete etter parkeringsplass.


Ulemper med kollektivtransport.

- Stress.

- Ikke fleksibelt tidsmessig.

- Vonde seter - ikke mulig å slappe av.

- Ubehagelig tett med andre folk.

- Kaster bort mye tid.

- Barna får unødvendlig lange dager i barnehagen.

- Kan ikke høre på musikk/radio uten ørepropper.

- Alt for ofte stans i trafikken med store forsinkelser.

- Små forsinkelser ødelegger buss-tog korrespondansen.

- Veldig dyrt å bruke bare av og til.

- Vanskelig (og dyrt!) å ha med familien.

- Vanskelig å ha med handleposer.

- Umulig med "småkjøring".

- Må ofte kjøre omveier fordi buss/tog ikke går dit jeg skal.

- Må ofte gå langt til/fra holdeplass.

- Ofte vanskelig å vite hvor/når tog/busser går

- Ruteplanleggeren er ikke god.

- Dårlig mobildekning.


Fordeler med bilkjøring

- Fleksibelt, Behøver ikke løpe for å komme av gårde. Ikke krise å komme 2 min for sent. Behøver ikke avbryte arbeidsoppgaver for å dra fra jobben.

- Sparer tid. Mye tid.

- Gode seter.

- Fleksibelt å stoppe for toalett/kaffe.

- Kan lade mobilen.

- Kan selv regulere temperatur.

- Kan kjøre uten tak når det er fint vær.

- Kan spille musikk eller radio sånn jeg selv vil, uten ørepropper.

- Kan spise uten forstyrrelser.

- Går nærmest dør-til-dør.

- Kan ha med store mengder varer og ting.

- Kan kjøre omvei for å komme unna trafikkproblemer.

- Koppholder.


Ulemper med bilkjøring

- Noen liker kanskje ikke kø?


Mythbuster:

- Får jobbet på toget: Busted. Enten er det så fullt at jeg bare får ståplass, ellers så er det dårlig nett, og uansett er det umulig sittestilling å jobbe med laptop på fanget.


- Får sovet på toget: Busted. Hvis jeg i det hele tatt sovner så er det veldig vondt å sove. Blir trøttere av å ta toget fordi jeg må stå opp tidligre om morgenen.


- Det er billigre med tog: Busted. Hvis jeg tar tog hver eneste dag så må jeg likevel bruke bil hver eneste dag, så alle faste utgifter på bil kan sees bort fra. Bilkjøring koster ca 120kr per dag. Månedskort ca 100kr per dag. + ca 20kr i kjøring per dag. Å kjøpe enkeltbilletter koster ca 260kr per dag + ca 20kr i kjøring. I tillegg må vi regne inn at tid-er-penger. To timer mer tid kastet bort er verdt noen kroner det også.


- Det er raskt å kjøre tog: Busted. Hvis det ikke er kø så er bil raskere stasion-til-stasjon. Selv om det er veldig mye kø så er i snitt bilen mye mye raskere dør-til-dør.


- Man sløser bort mye tid i kø med bil: Busted. Det er veldig sjelden at det blir mer enn 10 minutter ekstra kjøretid pga kø. Dagene med mer enn 20 minutter forsinkelse pga kø er kanskje annenhver måned. Tog kan ikke måle seg...


Konklusjon

Bil er bedre enn kollektivt på alle måter. Det blir ikke nytt månedskort etter påske. Nå kjører jeg bil med god samvittighet og henviser til denne testen hvis noen prøver å argumentere.



4 comments:

  1. Du har selvfølgelig en del poenger, men jeg vil nå si at det er to forskjellige måter å ta toget på:

    1. Prøve å aldri kjøre bil, bare ta somlebusser og tog og bane uansett hvor man skal (hvis det er mulig). Bor man et stykke utenfor byen er jo dette dømt til å mislykkes fullstendig, det kunne jeg ha sagt det på forhånd.

    2. Ta toget kun inn til byen når du skal dit og bil hvis du skal innom noe annet sted på hjemveien. Ellers bruke bil til/fra stasjon. Krever selvfølgelig at du kommer til samme stasjon som du parkerte bilen på, og det igjen gir mindre fleksible togtider. Krever også mer penger da du ikke vil få fullt "utnytte" av månedskortet. Men gjør man dette vil jeg si at toget er mer effektivt enn bil. Jeg kunne aldri tenke meg å kjøre inn i Oslo sentrum i rushet hver dag, for meg er det ingen tvil om at det er raskere med tog. Vel å merke hvis jeg kjører bil til stasjonen. Skulle jeg tatt buss til stasjonen hadde jeg vel hatt enda større problemer enn du har hatt, det hadde bare ikke vært en opsjon for meg.

    Poenget mitt er at du bør spesifisere i bloggen hvilken av disse typen tester du har gjort. Og at resultatet da er som forventet, er ingen bombe. Ikke når du bor der du bor.

    ReplyDelete
  2. Kul blogg. Jeg er helt enig med deg i at det er mye bedre å kjøre bil. Enig i alle argumentene mot tog. Jeg liker best å ta bil fordi jeg ikke er noe glad i å sitte sammen med fremmede mennesker.

    Men du glemte en ting å skrive i ulemper med å ta bil: de er mer miljøfientlige enn tog.

    Egentlig tenker jeg at vi burde funnet opp noe nytt enn tog. For eksempel monorail eller noe som ikke går på bakken.
    Jernbanen har problemer om vinteren pga snø, sommeren pga at varmen endrer strukturen på skinnene, høsten pga blader på skinnene.
    Dessuten er hele systemet gammelt, ikke så veldig miljøvennlig og fryktelig dyrt.

    Vi må rett og slett finne opp noe nytt! Noe som vi har lyst til å ha om 50 år. I stedet for å reparere ting og gjøre det slik det burde ha vært i fjor.

    Jeg tenkte for meg selv: - Til neste år blir det sikkert lite påsketrafikk siden vi får ny E6. Men egentlig blir det vel ikke bra nok likevel. Firefeltsvei blir likevel full når påsken kommer. Så hvorfor bygger de ikke noe som er enda større og bedre i samme slengen?

    Forresten er ikke asfalt et materiale som fungerer i Norge, heller. Blir fullstendig ødelagt i telen. Selv helt ny asfalt lagt i fjor er humpetitten i år. Dessuten er det fryktelig glatt om vinteren.

    Nei, transporten bør virkelig endres. Sett forkerene på det, sier nå jeg :)

    ReplyDelete
  3. Hufza, selv om jeg tar bil til stasjonen så er det mer effektivt å kjøre hele veien til jobben. Det hender det er kø, men veldig sjelden at køa forsinker meg mer enn 10 min. Toget fra deg er mye raskere enn toget herfra, og bilvei fra deg er tregere enn bilvei herfra.

    ReplyDelete
  4. Villemy, hadde det vært tilnærmet likt på andre måter så hadde miljøvernet fått lov til å bestemme. Når skjevheten er så veldig stor som den er så har jeg ikke råd til å være miljøvennlig. Jeg kommer til å leve flere år lenger av å slippe plagene med kollektivtransporten.

    ReplyDelete