Thursday, March 17, 2011

Dag 0 og Dag 1

Månedens prosjekt: månedskort på toget.


Det skrives jo så mye om at man gjerne vil at folk skal kjøre tog istedenfor bil, men det er sjelden aktuelt for meg.

Jeg kan ta tog hjemmefra til jobben uten å bytte, så jeg brude være midt i målgruppen her.

Problemet er bare at det er så mye bedre å kjøre bil på alle måter

1) Det er billigere å kjøre bil. En dags tur/retur med toget koster meg 260kr, og det er ca 100km å kjøre med bil. Så selv om jeg er alene i bilen så er det billigere

2) Jeg sparer tid på å kjøre bil (!) Hvis det ikke er kø så er bilen ganske mye raskere. Hvis det *er* kø så er bil og tog omtrent like raskt, eller toget litt raskere, men toget er mye mindre fleksibelt, går bare en gang i timen på tidspunkt som passer dårlig. Pluss at det tar tid å komme seg til stasjonen.

3) Bil er mer komfortablelt. Seter som er gode å sitte i. Musikk/radio uten å behøve øreklokker. Kaffe i koppen med koppholder. Slipper å stå ute og fryse og vente. Lader til mobilen.


Men, nå er det på tide å gi NSB en sjanse. Er det verdt å ta toget bare for å få god samvittighet?


Dag 0: Kjøpe Månedskort.

Med månedskort så er det tilnærmet samme pris for tog og bil, forutstatt at jeg går til stasjonen og ikke regner med faste utgifter på bilen.


Av prinsipp tenkte jeg å få meg et uregistrert månedskort, men det viste seg å ikke være så lett. Jeg begynte i god tid med å sende mail til trafikanten og NSB. NSB svarte etter en uke at jeg måtte kjøpe det hos trafikanten. Trafikanten svarte ikke.


I går skulle jeg prøve å oppsøke trafikanten. Hadde tatt ut cash til å betale månedskort (skal det være anonymt så skal det være). Men det viste seg jo å være nesten umulig å komme seg til trafikanten. Ombygginger av veien i området rundt der gjør det umulig å finne fram med bil. Og skal man få seg parkeringsplass så må man gå lange veier for å komme til trafikanten.


Jeg måtte innse meg slått. Bestemte meg for å kjøpe kort på NSB Sandvika istedet. Vi skulle forbi der, og da kunne jeg ta toget hjem. Men før jeg var framme på stasjonen der hørte jeg på radioen at det var strømproblemer på jernbanen sånn at togene ikke gikk forbi Sandvika. Så da var det bare å kjøre videre, og så kjøre hjem igjen.


Dag1: Første forsøk

Ingen av de stasjonene jeg vanligvis tar tog fra er betjente, så i dag tidlig kjørte jeg til Eidsvoll for å kjøpe ikke-anonymt kort. Der er det en Narvesen-kiosk på stasjonen. I kø bak folk som skulle spille lotto og kjøpe otrivin måtte jeg spørre om de hadde månedskort. Jada, det hadde de, jeg kjøpte og fikk en rask introduksjon. "Du må ta vare på kvitteringen" sa han, uten å si noe om hva jeg skal bruke den til.

Men… Jeg fikk ikke noe beskjed om å oppgi navn eller noe, så nå har jeg på magisk vis skaffet meg et anonymt NSB-flexus-kort som ikke skulle eksistere...


Toget til Oslo var forsinket. Men det var såppas mye forsinket at jeg sansynligvis rakk å kjøre til Eidsvoll Verk og nå det der. Det ville være en fordel, da jeg har dårlig tid når jeg kommer hjem i ettermiddag.


Kjørte til Eidsvoll Verk. Fullt på parkeringsplassen… Kjørte litt rundt, og så var det en bil som kjørte sin vei så jeg fikk plassen hans. Låste bilen, blippet kortet, og gikk på perongen. Der var info-tavlene svarte. Folk rundt så forvirret ut og spurte hverandre om toget hadde gått enda. Jeg fant websidene til trafikanten på telefonen og fant ut at toget kom om 6 minutter.

De var 6 iskalde minutter. Da toget endelig kom hadde jeg stivfrosne fingre og ører, selv med votter og lue.


Endelig inne på toget skulle jeg høste av togets mange fordeler. Først, spille Scrabble på telefonen. Men det vart ikke noe mobildekning så det gikk ikke.


Jeg hadde tatt med meg en kopp kaffe hjemmefra i termokopp, men den var allerede iskald. Ikke noe sted å gjøre av den heller. Må sette den på gulvet, med fare for å velte den. Heldigvis ikke veldig fullt tog.


Men jeg fikk i hvertfall tid til å skrive dette på laptoppen. Og så har jeg tatt med meg en papir-bok som jeg skal lese litt på.


På Kløfta kommer det på en skoleklasse som holder leven hele veien til Oslo S. Da slipper jeg i hvertfal å høre mer på musikken i hodetelefonene til han forran.


Kom meg fram til jobben. Hadde brukt lang tid, men regner med det bare er innkjøring.


Hjemover dag 1

Sjekker tilfeldigvis innom trafikanten.no og ser at toget jeg må ta for å rekke hjem i tide er instillt og det kjøres buss istedet. Jeg forter meg å pakke sammen og regner med å ta toget en time tidligere istedet. 14:11. Kommer meg til stasjonen i god tid. Men der kommer det ikke noe tog(!) toget står på tavlene, men når tidspunktet kommer så bare forsvinner toget fra tavlene uten at noe tog har vært der. Ingen beskjeder.


Ikke annet å gjøre enn å vente. Jeg tar første toget som faktisk går til Oslo S, og prøver å finne raskeste vei derfra og hjem.


No comments:

Post a Comment